duminică, 24 august 2014

Bunul simț românesc.

 

Despre lume, divinitate sau nemurirea sufletului e de preferat să nu te pronunți, spunea Kant. Acestea sunt idei antinomice, contradictorii ale rațiunii și nu categorii ale intelectului precum cauzalitatea: dacă văd o femeie gravidă săpând în grădină, pricep relația cuză-efect, dar pot numai spera la recompense și pedepse pentru cineva într-o lume mai bună, fără a avea certitudini. E de preferat să te abții de la comentarii despre o altă lume, desigur. Și totuși, poți vorbi despre alte lumi de aici - așa cum poți scrie sau vorbi liber despre orice -, lumi mai bune care pentru alții sunt reale în timp ce pentru tine sunt posibile sau chiar necesare.
Eu nu sunt Kant și nici n-aș vrea chiar să-și potrivească ceasul cetățenii Konigsbergului după ora la care îmi fac eu plimbarea prin centru, plus că nu sunt de acord nici cu teoriile sale cosmogonice sau pedagogice, însă le-am admirat și o să le admir întotdeauna germanilor bunul simț și respectul pentru munca onestă (prima imagine show-cantă de care am avut parte când am fost în Germania a fost cu o șatră de țigănci bălăcindu-se alături de puradei într-o fântână arteziană din centrul orașului Konstanz). Dar nici nu mai vreau țigănia comunisto-furăcioasă de până acum, specacolul mitei sau mizeria istoricismului, pentru că în stilul nostru sentimental-blegos, tolerant am idealizat miștocăreala și prostul gust (citiți comentariile de pe internet la orice informație serioasă, duduie de înjurături și ghiorlănii de cartier - poate că așa se dorește imbecilizarea populației și un limbaj cât mai  primitiv, ori poate că așa ne protejăm chiar noi psihic, nervos de manipulările informaționale, cine să știe?). Cea mai bună hoție tot munca rămâne, spunea tata cândva și apropo, munca e de două feluri - fizică sau intelectuală -, comuniștilor care dați târcoale pe aici! Iar motivația pentru muncă poate fi subiectivă, interioară sau exterioară, obiectivă... ca pentru majoritatea oamenilor de altfel. Na că iar dau lecții și nu vreau asta.
Unii spun că legile sunt făcute pentru a fi încălcate - dar asta numai pentru că sunt obișnuiți ca Liviu Dragnea sau Dan Șova să fure prin ordonanțe de urgență și hotărâri de guvern (apropo, O.G. și H.G. se dau numai în caz de calamitate naturală, adică ce tsunami sau vulcani ice-landezi au pesediștii în cap de vreme ce le scot pe astea cu traseismul pe bandă rulantă?), pentru a-și asigura un algoritm confortabil înainte de alegeri.
Păi dacă sistemul economico-politic global e făcut ca țările mari și puternice să le spolieze pe cele mai mici, noi de ce să nu furăm la fel? Așa că - șo(va) pe ei, băieți, pe ai noștri! Dați și voi în ce adunați. Prostiți babele și moșii, înrăiți muncitorii, asmuțiți rasele, mânjiți cât mai puteți oamenii de cultură sau artiștii confuzi încă. Totul pentru conservarea puterii prin prostire. 
Eu m-am lămurit cu privire la toți și la toate, de-acum înainte mă voi bate mai tare pentru ideile democrației neoliberale și pentru lumea vestică. Să vedem dacă Germania, Italia, Spania, SUA sau Marea Britanie sunt dispuse să-și sacrifice capitalul nostru de încredere pentru câteva contracte în plus, pentru producție și consum. Vom vedea câți vom rezista. Prin cultură, evident.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu